De Oude Lambertus

De Kerkhof Engelen: de opgemetselde muurtjes tonen de contouren van de grotere kerk die in 1587 is verwoest. Het herstelde koorgedeelte is de eeuwenoude en tegelijk eigentijdse thuisbasis van de protestantse gemeente.

De Oude Lambertus aan de Kerkhof 3 in Engelen is de geliefde en trotse thuisbasis van de Protestantse Gemeente Engelen. Het in 1615 herstelde koorgedeelte van een grotere kerk, die bij de Slag om Engelen in 1587 is verwoest, is een Rijksmonument. De kerk telt 60 zitplaatsen, uit te breiden naar maximaal 80. Na de meest recente restauratie van het interieur (2016), is de kerk weer helemaal klaar voor de toekomst. De kerkelijke gemeente streeft er dan ook naar het prachtige monument te delen met het dorp en de omgeving. Voor passende dorpsevenementen, culturele, zakelijke en/of feestelijke (privé) doeleinden.

Iedere zondag is de kerk open voor erediensten, vieringen en bijeenkomsten met een minder formeel (liturgisch) karakter. Zo wordt in het voor- en najaar zes keer ‘Muziek op Zondag’ georganiseerd. Deze zondagmorgenconcerten hebben een open vorm en inhoud: geen kerkelijke liturgie maar een programma. Ook lezingen of andere kunstvormen, waarvoor belangstelling bestaat vanuit een ruimere kring dan de eigen leden, kunnen aan bod komen.

In en vanuit De Oude Lambertus vindt jaarlijks de Dodenherdenking van het dorp plaats. Verder is het monument enkele malen per jaar open voor bezoekers, zoals op Open Monumentendag, Open Kerkendag en de Open Atelierroute Engelen.

Geïnteresseerd in de geschiedenis van ons Kerkgebouw? Klik hier.

Meer informatie over HurenTrouwen of Vriend worden, kunt u eveneens op deze site vinden.

Winterkerk