Denken is: wat ooit gezegd is – in spreekwoorden, spreuken, verhalen, preken, sprookjes – naar het heden halen; is een vorm van vertalen naar het hier en nu, om te komen tot meer inzicht in jezelf, mens en wereld … en de zin van dat alles.

Denken is: niet alleen twijfelen in de zoektocht naar waarheid, het is ook nadenken over alles wat je hoort en ziet en voelt… Met denken kun je je ook zaken eigen maken, zodat je er meer aan hebt.

Het denken doet mee; je hoeft je verstand niet thuis te laten om te geloven, integendeel. Velen die gingen nadenken, verloren het geloof, anderen juist niet.

‘Leergang’ – mooi oud woord: er komt door leren altijd wat op gang. In deze leergang nodig ik u uit om mee te denken aan de hand van oude denkers en nieuwe filosofieën.

De leergang is opgedeeld in blokken. Het eerste blok, drie bijeenkomsten, begint bij het begin van het oude Bijbelse en Griekse denken en komt via enkele kerkvaders en Erasmus uit bij de tijd van de Gouden Eeuw met Descartes en Spinoza. In volgende blokken komt de Verlichting aan bod, gevolgd door 19een 20e-eeuwse denkers.

Docent: drs. Peter van Helden, emeritus-predikant, als theoloog o.m. geschoold in filosofie.

Plaats: de Oude Lambertuskerk te Engelen, Kerkhof 3.

Datum: maandag 3 juni. (Eerste bijeenkomsten 6/05 en 20/05 reeds geweest)

Tijd: 17.00-18.30u, kerk open om 16.30u.

Kosten voor hele blok: € 30,- inclusief een consumptie.

Opgave bij: Anneke van der Giessen, cursuscoördinator, e-mail; annekevdgiessen@hotmail.com

Herman de Bokx; 073-6312068, e-mail; herman@ac51.nl

of e-mail Vrienden Oude Lambertus: oudelambertus@kerk-engelen.nl