Jozef door Peterine Kooijmans

“Jozef zag zijn broers gehurkt bij elkaar zitten. Zo te zien waren ze een vuurtje aan het stoken. Hij rende er naar toe. Bij hen gekomen riep hij vol enthousiasme: “Kijk eens wat ik gekregen heb!” Zijn broers reageerden niet. Zo druk waren ze met elkaar aan het praten en het lachen. Jozef riep nog een keer: “Hé!”

Toen keken ze op en zagen Jozef staan. “Kijk eens, kijk eens wat ik gekregen heb!”  Hij draaide in het rond en zijn nieuwe jas cirkelde om hem heen. De broers zwegen…”

Peterine Kooijmans was op zondag 24 juni 2012 bij ons in de kerk ter afsluiting van het kinderkringseizoen. En dat was bijzonder! Met haar overtuigende verbeeldingskracht, heldere stem en sprankelende humor liet ze ons meeleven met Jozef: Jozef en zijn vader, Jozef en zijn broers. Zijn dromen, de put en onwelgevallige reis naar Egypte. Maar vooral met Jozef en zijn vertrouwen op God, ondanks al zijn ellende. Jong en oud luisterde vanaf het eerste moment geboeid en met ingehouden adem naar de vertelster, die zelf gehuld was in een kleurrijk tuniek, als was het een verwijzing naar het veelkleurige gewaad van Jozef zelf…

Terwijl Jozef op de bodem van de put zat, zo vertelde Peterine, volgde hij met zijn ogen een kakkerlak die langs de wand omhoog kroop. Alle aanwezigen richtten vervolgens hun blik omhoog en volgden diezelfde kakkerlak … naar de nok van het gebouw!

Na afloop was iedereen enthousiast en werd veel waardering uitgesproken voor de vertelling. Zelfs een ervaren leerkracht in onze gemeente, zei ‘nog veel van haar te kunnen leren’, en een van onze oudere leden vroeg direct of ze niet nog eens zou willen komen… Met lezingen, liedjes en gebeden van de kinderen, een zelfgemaakte slinger die de kerk versierde en vers gebakken cakejes na afloop, was het een hele feestelijke dienst. We hebben genoten!

Dank aan Peterine en graag tot ziens!

Carina Harms, commissie Bijzondere diensten 2012