Het liefste lied van overzee

In de liedbundel “Tussentijds” staan veel liedteksten van ds. Sytze de Vries. Deze theoloog, dichter en schrijver viert dit jaar zijn veertigjarig ambtsjubileum. Om dat te markeren heeft hij een bundel uitgebracht met zelfgeschreven teksten op Engelse hymnen. Soms gaat het om vertalingen van de Engelse tekst, in andere gevallen heeft hij zelf geheel nieuwe teksten gemaakt.

Op een regenachtige zondagmiddag werd de bundel gepresenteerd in de Domkerk in Utrecht. Iedereen was welkom om mee te zingen en ook een kleine, Engelense delegatie (Ans Vermeijden, Eric Janse de Jonge en ondergetekende) was aanwezig. De koordirigenten met wie Sytze de Vries in de loop van zijn carrière had samengewerkt, waren gekomen om met alle zanglustigen (een paar honderd!) de liederen in te studeren en dat was leuk en leerzaam. Veel van de aanwijzingen kwamen Ans en mij (als lid van de cantorij) bekend voor, op één ding na. De Domkerk zingt namelijk echt anders dan onze eigen kerk in Engelen. We kregen daarom de opdracht onze liedbundels hoog voor ons gezicht te houden, zodat het geluid uit onze kelen ook omhoog zou gaan. Voeg daar dan nog prachtige Engelse melodieën, een mooi orgel, een fantastisch koor en een ontspannen sfeer aan toe en u zult begrijpen dat wij genoten hebben!

Hopelijk zullen we in de komende maanden in de diensten gebruik maken van de nieuwe bundel. Als voorproefje volgt hieronder de tekst van “Daglicht gaat stralen” (“Morning has broken”). De tekst past goed bij het begin van een nieuw seizoen. Bovendien kunt u het lied waarschijnlijk zelf meezingen, want de oude Gaelic melodie zal de meesten van u bekend zijn van de hit van Cat Stevens in de jaren ’70.

Yvonne Klerk, 2012

Daglicht gaat stralen