Bezoek aan Kardinaal Simonis, kerkblad oktober 2012

Op zondag 16 september 2012 bezocht de catechesegroep van de Protestantse gemeente Engelen Kardinaal Simonis. In de weken ervoor hadden we ons erop voorbereid door verschillende vragen te bedenken. Toen we eenmaal in Nieuwkuijk waren, waar Simonis woont, maakten we kennis met hem. In het begin stelde hij vooral vragen aan ons, later konden wij onze vragen aan hem stellen. We hadden het over verschillende onderwerpen zoals euthanasie (daar was Simonis tegen, maar het leven van iemand die pijn lijdt, moet volgens hem niet gerekt worden) en het leeglopen van de kerk. Hij vond dat jongeren niet genoeg nadachten en dat ze vaker naar de kerk moesten gaan. Op onze vraag waarom de katholieken zoveel heiligen aanbidden, antwoordde hij dat katholieken alleen God aanbidden: de heiligen worden alleen vereerd. Het was erg interessant om te kunnen praten met een katholieke geestelijke en we hebben dan ook een leerzame middag gehad.

Marek Janse de Jonge