Schrijfactie op 25 november, kerkblad november 2012

U weet het inmiddels waarschijnlijk wel: op gezette tijden organiseren wij in de kerk een Amnesty International-schrijfactie. U kunt dan een brief ondertekenen die wij naar de autoriteiten van een bepaald land sturen. Daarin wordt gepleit voor bijvoorbeeld iemand die gemarteld wordt, na een oneerlijk proces is veroordeeld of bedreigd wordt omdat hij voor de rechten van anderen opkomt.

Na de dienst op 25 november zal er ook weer een brief klaar liggen die u kunt ondertekenen. Omdat we zo actueel mogelijk willen zijn, kunnen we u nu nog niet vertellen waarover deze brief gaat.

Helpt het nu, zo’n schrijfactie? Misschien vaker dan u denkt. Op www.amnesty.nl/goednieuws vindt u tal van voorbeelden waarin een actie tot resultaat heeft geleid. Zo is de activist dr. Amadou Scattred Janneh uit Gambia op zijn vijftigste verjaardag vrijgekomen. Dr. Janneh, Gambia’s voormalig minister van informatie en communicatie, was veroordeeld voor verraad vanwege t-shirts met de tekst ‘End to Dictatorship Now’. Hij was aanvankelijk veroordeeld tot levenslang in een werkkamp, maar op 17 september 2012 werd hij vrijgelaten. Hij liet Amnesty International weten dankbaar te zijn: ‘Jullie werk gaf ons de kracht om dit te overleven. Elke keer dat we over Amnesty International hoorden op de radio, wisten we dat we niet vergeten waren’.

We hopen dat u op 25 november meedoet met de schrijfactie!

De schrijfgroep