Naar nieuwe stoelen

StoelenkerkEen van de onderdelen van het restauratieplan is het vervangen van de huidige stoelen door stoelen die passen in het interieur, beter zitten, niet afgeven als je rug wat zweterig is en bij voorkeur goed stapelbaar zijn.

De zoektocht begon een jaar geleden. Een aantal weken werden 7 nieuwe stoelen in de kerk geplaatst voor proefzitten. 33 kerkgangers gaven aan wat ze van de stoelen vonden. Slechts één kerkganger bleek voorstander te zijn van de huidige stoelen. Bij de overige 32 sprongen twee stoelen er duidelijk uit: een modernere houten stoel en kunststof kuipstoel. Besloten werd om na te gaan waar deze stoelen in een kerk opgesteld stonden om er eens in een hele dienst in te zitten en praktijkervaringen te horen. Een tiental gemeenteleden toog hiervoor naar Vorden. De meeste op de heenweg met een stille voorkeur voor de houten stoel. Na de dienst was die geheel verdwenen. Iedereen was teleurgesteld hoe de stoelen er na twee jaar gebruik uitzagen. De zittingen slobberden, het houtwerk zal vol schoenvegen en het zitcomfort viel tegen. Tot ieders verrassing scoorde de stoel met kunststof kuip veel beter alhoewel het uiterlijk en de complexe manier van koppelen wel vraagtekens opriepen. Al met al vonden alle aanwezigen het een hele nuttige tocht.

Gezien de vraagtekens die nog bleven staan keek Frits Kool op een kerkelijke beurs nog eens goed rond of we nog interessante opties gemist hadden. Dat leverde een nieuwe mogelijkheid die het uitproberen waard was. Weer toog een aantal gemeenteleden, ditmaal naar Nunspeet, om deze optie te zien en uit te proberen. Het was teleurstellend dat de beoogde stoel er niet stond. Wel een vergelijkbare maar met een vormgeving die in onze kerk niet zou passen.

Geconcludeerd werd om met een andere leverancier deze optie toch nog verder te onderzoeken. Daarvoor gingen we eerst eens in de Lambertuskerk in Vught kijken naar hun nieuwe inrichting en hun ervaringen met het hele proces van de stoelkeuze. Met de kennis hier opgedaan toog een aantal gemeenteleden naar een leverancier en kwam terug met niet alleen veel kennis over de praktische aspecten van de stoelkeuze maar ook met 3 nieuwe opties. Ook werd duidelijk dat iedere stoel in eindeloos veel uitvoeringen, bekledingen en kleuren geleverd kan worden. Het is dus zaak om eerst de stoel te kiezen die qua vormgeving past en goed zit en pas dan uitvoering, bekleding en kleuren te bepalen.

Voor de eerste stap werden onlangs de drie nieuwe opties een avond in de kerk geplaatst voor “proefzitten”. Verder was er ook een fotomontage gemaakt hoe de kerk eruit zou zien met deze drie stoelen. Inmiddels hadden de restaurateurs van de preekstoel laten weten dat de huidige stoelen ook konden worden opgekapt door de zitting te vernieuwen en het houtwerk anders te behandelen. Om de proef volledig te maken werd één stoel zo opgeknapt en aan het rijtje toegevoegd. Een enquête gaf aan wat voor een kleine 20 proefzitters hun 1e, 2e en derde voorkeur was. Alhoewel er nu 5 personen (ca 25 %) een voorkeur aangaf voor het restaureren van de oude stoelen bleek toch ook weer 70% de voorkeur te geven aan een nieuwe stoel. Uit de 3 opties voor een nieuwe stoel koos 70% voor stoel 3. Voor vrijwel allen die restaureren als 1e keus hadden was dit namelijk ook de tweede keus. Stoel 3 is een stoel met een strakke vorm en goede zit, simpel koppelbaar en goed te plaatsen op een oneffen vloer.

Na terugkoppeling in de kerkenraad is besloten om met “stoel 3” verder te gaan. Met enige externe ondersteuning zullen we dus nu uitvoering en kleuren gaan bepalen. Als dit achter de rug is zal op de één of andere manier het eindresultaat worden teruggekoppeld met de gemeente. Er is nog overleg hoe dit het beste kan worden gedaan. Kortom, uw geduld wordt nog even op de proef gesteld, maar binnenkort wordt bekend hoe de winnaar van deze stoelendans eruit gaat zien.

Frits Kool

Kees Wiechers