Kerstkaarten te koop …., kerkblad november 2012

Bent u al met Kerstmis bezig? Ik nog niet, eerlijk gezegd.

Als ik in de winkel loop en ik zie schappen met kerstkaarten liggen, dan denk ik “Help, nu al!”. Een winters landschap kan ook mooi zijn, maar ik heb de zomer nog niet echt afgesloten. Dit is ook een stukje onwil in mijzelf.

In de Filippijnen is het altijd zomer, qua temperatuur dan. Ook daar zijn er periodes die guurder zijn dan anders en ze noemen dat regentijd ofwel tyfoontijd. Onlangs was er weer een tyfoon en dat boezemt veel angst in bij de mensen. Als je niet veel hebt, kun je ook nog alles kwijtraken. En je weet van te voren nooit hoe heftig de tyfoon rond raast.

Het kindertehuis Bahay Aurora in Baras Rizal stond dit keer gelukkig hoog en droog. In 2009 werd dit kindertehuis ook door een overstroming getroffen en toen hebben de kinderen een aantal dagen in de bovenste kamer gezeten, eigenlijk om te overleven en te wachten totdat het water weer gezakt was. Nadat alle puin was opgeruimd, heeft het tehuis voorzieningen getroffen om zich beter te beschermen tegen hoog water. Dit is gelukt, want de kinderen bleven dit keer droog, hoewel de omgeving flink is getroffen. Het is een veilige haven dus.

Met de kinderen gaat het redelijk goed. Ze spelen veel buiten en hebben zelf een sportveld. De creatieve kinderen onder hen, onder wie veel meisjes, kunnen zich uitleven op de kaarten die ze maken. Wij kopen de kaarten, zodat het tehuis kan bijdragen in de eigen maandelijkse kosten zoals eten, scholing en medische zorg. Zelfvoorzienend noemt men dat.

Een kerstkaart dus, gemaakt door de kinderen van Bahay Aurora, op een bamboetafel, maar met de grootste zorg en aandacht. En als u ze koopt (de setjes van 5 kaarten zijn 5 euro per setje) steunt u deze kinderen in hun dagelijks leven. Dat is toch een mooie kerstgedachte, vindt u niet? Het is iets anders dan een winterlandschap, dat wel.

De kerstkaarten liggen vanaf deze maand weer achterin de kerk en u kunt afrekenen bij mij.

Alvast bedankt voor uw steun.

Astrid van Diepen-Vink- diaconaal medewerker

astrid@wingsofsupport.org