Historie Muziek op Zondag

Begin negentiger jaren was er in de Protestantse Kerk op 3 zondagen in de maand een dienst. De 1e en 3e zondag was er een dienst van de eigen kerk, terwijl de 2e zondag de kerk verhuurd werd aan de DoRe (Doopsgezinde Gemeente en Remonstrantse broederschap).

De 4e zondag was het kerkelijk uur alleen voor kinderen: de kinderkring, geleid door Wendy Bekkers. Maar de Bekkers verhuisden en de kinderen werden te groot voor de kring, dus ging de kerk op de vierde zondag dicht.

Een gesloten kerk op zondagmorgen was onze dominee destijds echter een doorn in het oog.

DSCF0215

Het idee werd geboren om dan een laagdrempelige bijeenkomst te organiseren, niet echt een dienst, wellicht aantrekkelijk voor meer mensen dan alleen van de eigen gemeente. Na enig experimenteren -ook met een vesper- waarbij ds. Aalbers het voortouw had en ondergetekende inbreng en organisatie leverde, werd in 1999 de commissie ‘Bijzondere Diensten’. in het leven geroepen. Deze zou invulling moeten geven aan de vierde zondag, maar dan wel op kerktijd. Bea Kagie, Joeke Wiechers en Jan Aalbers startten het op en al snel werd ds. Aalbers ‘ingeruild’ voor Yvonne Klerk.

De bijeenkomsten zouden afwisselend muziek, lezingen, verhalenvertellers, toneelstukken enzo meer brengen; al wat we konden bedenken, waar we van hoorden, wie zich aanbood en wat paste was welkom. Door de jaren heen hebben we prachtige voorstellingen gehad, vaak tevoren “gekeurd” door Amelia Oosterveld. Ik denk uit de begintijd bijvoorbeeld aan:

• Toneelgroep Cabaal die bij ons “de rechters” opvoerden van Kaj Munk en “de Kwelling” van Herman Heijermans;
  • Lezingen uit eigen Parochie, van Ebel en Dineke Smit (na 11-09-2000) over leven in een islamitische samenleving, van Kees van Grootheest over “Zorgen over Afrika”; van Amelia Oosterveld over “het Schelpenpad” en het Exodusproject in Den Bosch, met ex gedetineerden als vertellers.
  • Verhalen vertellers als Fjaga Smulewitcz, Therese Heyne;
  • Muziek: Gé en Christine Beckers in verschillende kwartetten vanuit I consonanti; Hij op de cello, zij met al haar charme aan de klavecimbel. Harp en dwarsfluit met Ellen Versney en Antonio Cabedo uit het Brabants Orkest; zij maakten de eerste CD-opname in de kerk. Vioolduo’s met Joseph Belik en Zanggroep Consept die met instrumenten en zang de hele kerk bewandelden.
  • koren uit de regio vulden de gaten…

Altijd met de vaste ondersteuning van een jonge organist in onze gemeente: Chiel Spaans!

Wat een werk was het om dit iedere maand weer rond te krijgen. Teveel werk, ook omdat we merkten dat er soms wel heel weinig publiek was voor al deze inspanningen.

Joeke

Dus besloten we, toen Engelen zich uitbreidde en daarmee ook meer gewone kerkdiensten in de rede lagen, om de bijzondere diensten alleen te houden buiten de vakantieperioden en met name in het seizoen, waarin niet iedereen liever naar buiten gaat. Het oorspronkelijk doel: meer mensen uit Engelen en omgeving over de drempel te krijgen om zo de prachtige Oude Lambertus meer functie te geven, bleek met muziek goed te lukken.

De bijzondere akoestiek van het kerkgebouw is daarbij een enorme hulp, want goede musici blijken graag terug te komen.

Toen mij na een rustperiode van enkele jaren gevraagd werd weer te helpen bij het organiseren van de vierde zondag, samen met Carina Harms, heb ik van harte “Ja” gezegd, als het muziek mag zijn. Zo heeft Muziek op Zondag, met een lange voorgeschiedenis, een vaste plaats gekregen van 6 concerten in het donkere seizoen.

Joeke Wiechers