De Vincentius’, een wijdverspreid begrip. Want, wie kent ze eigenlijk niet en dat komt mede omdat ze al zo lang bestaan.

Ooit opgericht (in 1833) door een 20-jarige student in Parijs die al vroeg inzag dat je met alleen praten de wereld niet kan verbeteren. Het ging toen ook al om acute armoedebestrijding. De organisatie groeide zodanig dat men binnen tien jaar ook voet aan de grond had in andere Europese landen waaronder Italië, Spanje, Ierland, Duitsland en België. Het was blijkbaar ook in de rest van Europa nodig om armoede te bestrijden.

En zo ook in Nederland. Al in 1847 is de Vincentiusvereniging ’s-Hertogenbosch opgericht en groeide uit tot de meest concrete en actieve vereniging in onze stad en omstreken.

Het doel bleef nog altijd hetzelfde: het bestrijden van acute armoede.

En die is, ook in een welvarend land als Nederland, nog altijd aanwezig en helaas groeiend. De Vincentius vereniging heeft slechts één betaalde kracht en dat is de chauffeur voor het bijzondere transport van bijvoorbeeld goederen. Verder zijn er maar liefst 200 vrijwilligers!

De vereniging is er trots op dat ze zich volledig zelf kan bedruipen maar heeft natuurlijk wel sponsoren, grote (bedrijven) en kleine (particulieren). Als Protestantse Kerk Engelen vallen wij waarschijnlijk onder de kleinere sponsoren maar dat zegt weinig. Want ook vele kleine bedragen kunnen samen een groot bedrag worden, waar veel mensen mee geholpen kunnen worden.

Bent u wel eens in de kringloopwinkel geweest aan de Havenstraat 11A? Zo niet, van harte aanbevolen. Het is een knap staaltje organisatie om de spullen aan de man te brengen en hier snijdt het mes aan twee kanten: niet alleen mensen met een krappe beurs kunnen iets leuks kopen maar ook is het een mooie vorm van hergebruik van allerlei spullen.

Veel van deze informatie komt u misschien al bekend voor. Vorig jaar was bestuurslid Gé Geurts, nog in een dienst aanwezig om over het mooie werk te vertellen. Hij heeft vast niet alles kunnen vertellen. Daarom pakt de diaconie het hier weer op. We gaan u meer vertellen want de komende twee maanden staat de Vincentius Vereniging weer in de belangstelling in onze kerk en zullen alle diaconale collectes hier aan gewijd worden.

Bent u benieuwd naar het uitgebreide en goede werk van “de Vincentius” (zo staat het bekend onder de Bosschenaren)? Kijk dan vooral eens op de goed onderhouden website van deze vereniging!

Geef gul voor Vincentius, via de Diaconie Protestantse Gemeente Engelen op IBAN: NL 23 RABO 0121915158.