JONGE VRIENDEN

In gesprekken in het dorp heb ik vaker mensen gehoord die behoefte hebben aan een groep om ‘bij te horen’ en om ‘goede gesprekken en hoogte- en dieptepunten mee te delen’. Zij voelen zich niet direct thuis in de kerk, omdat ze niet geloven, of in ieder geval niet geloven zoals zij denken dat wij dat in de kerk doen.

Daarom zou het mooi zijn als we een groep kunnen samenstellen zoals de Vrienden Oude Lambertus, maar dan voor (jongere) mensen op zoek naar zingeving.

Ken je mensen die deze groep zouden willen leiden, of die erbij aan zouden willen sluiten, laat het me dan even weten, dan neem ik graag contact met ze op.

Marloes 06-365018973

RUST

Een vreemde neiging die we allemaal wel een beetje herkennen, is de neiging om te vergelijken. Wie is de beste, wie de slimste, mooiste, handigste etc. Dat begint al bij het consultatiebureau en eindigt eigenlijk een leven lang niet. Wat kun je daar moe van worden zeg. Want maar weinig mensen zijn ‘de beste’ in iets. En als je dat toevallig wél bent, dan ben je het vaak maar heel even, omdat daarna een ander alweer beter is. Bovendien is de vraag: waarom is dat belangrijk? Je raakt er alleen maar overspannen van. Als je bij jezelf nagaat waarom je zoveel doet, is het niet altijd makkelijk om een antwoord te vinden.

Hard werken is niet slecht, zeker niet, maar het is niet wat je meer zekerheid, of een beter ‘cijfer’ voor God geeft. Je mag het doen, als je het prettig of belangrijk vindt, omdát je het prettig of belangrijk vindt. Maar niet om iets te bewijzen, want daarop loop je leeg.

In de bijbel lees je veel meer over rust. Het vertrouwen dat het goed komt, maar vooral het vertrouwen dat jij goed bent en dat je goed bezig bent. ‘God ziet alles wat jij doet allang met welbehagen aan’, zegt Prediker (9:7).

Daarop vertrouwen, dat is echt niet makkelijk. Maar het geeft je wel heel veel rust en ruimte.

Het is een mooie uitdaging voor deze vakantie, denk ik. Plak de tekst uit Prediker op je spiegel, zodat je hem elke ochtend (en op allerlei momenten tussendoor) leest. En leef daaruit.

En word je onrustig? Zing of lees dan lied 932 uit het Liedboek: Rust nu mijn ziel, laat ze maar roepen, dringen om ruimte die God toebehoort… Soms even raakt hemel de aarde; God geve dat je ziet en weet…

Fijne vakantie!

Marloes gaat niet met vakantie, maar besteedt haar tijd aan bijscholing en plannen maken voor komend seizoen. Voor pastorale en praktische vragen is zij gewoon bereikbaar. Eind oktober en begin november heeft zij een paar weken vrij.

ds. Marloes Meijer