15 januari is het Blue Monday. De een vindt het onzin, de ander ervaart aan den lijve hoe lastig die donkere dagen zijn en hoe donker ook deze maandag kan voelen. Ik loop die dag, net als vorig jaar, hard voor Stichting Mind, een stichting die aandacht vraagt voor mentale gezondheid. En dat is hard nodig.

Niet veel mensen lopen er graag mee te koop, maar heel veel mensen hebben last van mentale klachten, al dan niet gediagnosticeerd, in verschillende mate van ‘heftigheid’.

Het is belangrijk om dat wél te delen. Dat hoeft echt niet met iedereen, maar het kan zo helpen om te delen van wat er in jou leeft. Dat er één iemand is die zonder oordeel luistert naar wie jij bent, wat jou vormt en waar jij mee bezig bent.

Iemand vinden die kan en wil luisteren, en het vertrouwen krijgen om te vertellen: dat vraagt om relaties en verbinding. Daarvoor zijn gelegenheden nodig waar tijd is om in gesprek te komen met elkaar. Plaatsen van aandacht.

In Engelen en Bokhoven komen dat soort plaatsen er steeds meer. Tijdens ontmoetingen in herbergen, tijdens knutselbijeenkomsten, in de sportkantine, in activiteiten in en om de kerken, tijdens ademmeditaties, cursussen etc. etc. ontstaan er soms zomaar mooie gesprekken. Wat is het goed dat de Tweeterp er is, om dit soort activiteiten te delen.

Maar dan nog: je moet zelf durven delen en durven luisteren. Oordeelsvrij luisteren naar anderen is niet makkelijk. Openlijk spreken ook niet.

Daarom wil ik woensdag 31 januari een avond ‘spreken en luisteren’ aanbieden in het oude kerkje aan De Kerkhof in Engelen. We gaan samen nadenken over voorwaarden om te kunnen delen en over manieren om te luisteren. Daar gaan we ook heel voorzichtig mee oefenen. Voorzichtig, dus we vragen van niemand om zomaar je hele ziel en zaligheid bloot te geven. We houden het veilig en ‘dat wil ik niet’ is altijd ook een goed antwoord.

Als er behoefte is aan een vervolg- en verdiepingsbijeenkomst, spreken we die ook af.

31 januari, 19.30-21.30 uur in de kerk in Engelen. Wij zorgen voor verwarming, koffie en thee en wat lekkers – want dat helpt altijd…

Meld je je wel even aan? predikant@kerk-engelen.nl, 06 36501973

ds Marloes Meijer