Open Kerkendag, Open Engelen!

Tweede Pinksterdag, een stralende dag! De organisatie, ooit begonnen in Brabant, gaat dit jaar voor t eerst landelijk. Honderden kerken doen mee. Voorzitter Lilian Grootswagers licht ’s morgens tijdens een NPO radio-interview het thema toe: Het kerkelijk interieur. Schatten, veelal verborgen voor mensen die niet (meer) ter kerke gaan, kunnen vandaag wordt bezichtigd.

Engelen is een Open Kerk, mét prachtig gekoesterd interieur. Wij hebben zelfs een eigen ‘kerkrentmeester interieur’, onze ‘schrijnwerker’ Jenno Schulp, die eigenhandig en coördinerend ons interieur zorgvuldig in goede staat houdt.

Vanuit onze kerk geeft Jenno deze dag daarom vorm. Met verhalende en beeldende tekst en uitleg van onze eeuwenoude kunstschatten: de doopvont, de preekstoel, kroonluchter en kwetsbare bijbel. Met actuele kunst van Marieke School om de schatten heen. Van de film, ‘Engelen in De Oude Lambertus’, gemaakt door Kees en Carina en vertoond bij hun afscheid destijds uit de kerkenraad, bestaat uit een lange en korte versie. De lange versie laat gemeenteleven zien, de korte vooral geschiedenis van het gebouw. Deze korte film is opgenomen in de database van Angrisa en wordt een aantal malen vertoond. De lange vertonen we graag nog een keer op een afzonderlijk moment, nu meerdere mensen dat afgelopen tijd hebben gevraagd.

Om 14:00 ’s middags vindt tijdens deze Open Kerkendag de onthulling van het ANWB bord plaats. Niet alleen wethouder Marianne van der Sloot is aanwezig, ook Lilian Grootswagers sluit aan. Carina heet een ieder welkom namens Kerk, Angrisa en Gemeentebestuur (Bestuursraad en wethouder). Rob Gruben (Angrisa) deelt persoonlijke ervaringen, o.a. dat hij als jongen van een jaar of 10 zelf heeft gezien dat tijdens graafwerkzaamheden ten behoeve van rioolaanleg in Engelen (1974), een origineel wijwatervat uit 1500 (!) in de grond wordt gevonden. Deze wordt gerestaureerd en fungeert tot op de dag van vandaag als doopvont in de kerk. Dominee Marloes schetst heel origineel een vergelijking tussen God en de ANWB: ze wijzen allebei de weg, kunnen helpen bij pech, maar God heeft de oudste papieren. Wethouder Marianne van der Sloot, uitermate goed ingelezen in de historie, belicht het belang van ons monument op deze oudste plek van Engelen, liggend langs de Linie 1629. Een steeds populairder wordende fiets- en wandelroute.

De vlag van Engelen wordt van het bord getrokken en daarna snijdt de wethouder de taart met daarop het oude bord in stukken! De gasten weten er goed weg mee en dat geldt ook voor fietsende voorbijgangers, die niet alleen hun energiebehoefte kunnen aanvullen maar ook de tijd nemen zich binnen in de kerk te laven. Koffie en thee worden als vanouds verzorgd door Joke Kool!

Een vrolijke en inspirerende dag, fantastisch georganiseerd en gecoördineerd door Jenno. Met dank aan alle deelnemers!