De tijd van Pasen komt eraan. Een tijd om te vieren dat het licht het wint van de duisternis en dat liefde sterker is dan de dood.
In de kerken zijn allerlei diensten en vieringen in deze tijd (zie elders in dit en het volgende nummer van de Tweeterp). Op paasnacht houden we voor het eerst een ‘Night of Light’, de nacht van het licht, in beide Engelense kerken.
Op 8 april zijn zowel de katholieke Sint Lambertus als de protestantse Oude Lambertus geopend van 20-22 uur om een kaarsje aan te steken. Loop binnen, ga even zitten of blijf staan, kijk rond naar de kunst in beide kerken of sluit je ogen, ontdek het licht om je heen en in jezelf op een manier die bij jou past.

Of je nu kiest voor de rooms-katholieke kerk (entree via de Achterstraat / parkeerplaats Engelenburcht) of de protestantse kerk (De Kerkhof), of beiden kerken bezoekt: er is voor iedereen inspiratie te vinden.
Welkom in deze speciale nacht, op 8 april tussen 20 en 22 uur.

Bij Plus Mulder en in de kerken staan de week tevoren kaarsjes klaar, die je deze nacht kunt aansteken.

Muzikanten die willen bijdragen aan de viering zijn ook welkom om zich bij ons aan te melden. Realiseer je wel dat het geen ‘optreden’ is. Je bent onderdeel van het grote geheel en helpt mensen om rustig te worden en tot inkeer te komen. Er is geen vergoeding beschikbaar. Je kunt contact opnemen met Marloes: predikant@kerk-engelen.nl.

Paasnacht?
Christenen staan op goede vrijdag stil bij de kruisdood van Jezus. Hij stierf als een misdadiger aan het kruis, omdat mensen zijn strijd voor het goede niet aankonden. Na Jezus’ dood viel alles stil. Zou het echt zo zijn dat jaloezie, wraak, angst en slechtheid het laatste woord hebben?
Deze vragen speelden niet alleen toen, maar ook nu. We horen zoveel over oorlogen, geweld, verdriet en eenzaamheid. Is dat dan waar het om gaat, in onze wereld? Of is er meer? Is er een tegengeluid mogelijk?
De paasnacht staan we erbij stil dat er inderdaad ook iets ánders is, dat gehoord en gezien mag worden: kleine lichtpuntjes branden in een donkere wereld. Lichtpuntjes van hoop, liefde, vrolijkheid en verbondenheid. En iedereen is welkom om een of meer eigen lichtjes toe te voegen aan het lange spoor van licht in en tussen beide kerken.
De volgende ochtend wordt in beide kerken het Paasfeest gevierd: het feest van de opstanding van Jezus, de opstanding van leven midden in alle doodsheid, de opstanding van hoop midden in wanhoop, de opstanding van liefde midden in haat.

Paasnacht is het begin van een nieuwe toekomst waarin liefde en verbondenheid centraal staan, waarin mensen voor elkaar het leven zo goed mogelijk proberen te maken.
Wees welkom om je verbondenheid met elkaar en met het licht te versterken.
Doe mee en ervaar het verhaal van de opstanding tijdens Paasnacht in Engelen!