Zondag 5 maart organiseert Trudy Molenaar weer een meditatieve viering, die deze keer een beetje anders wordt ingekleurd.

Mandala naar aanleiding van Psalm 8 (Trudy Molenaar)

Trudy schrijft hierover: “Het is de eerste zondag van de Veertigdagentijd en misschien kunnen we daarop inspelen. Sinds een tiental jaren teken ik mandala’s. Het woord mandala komt uit het Sanskriet en betekent wiel. Het zijn ronde tekeningen, waarin een motief zich herhaalt. Ze komen niet alleen voor bij Oosterse religies, zoals vaak gedacht wordt. Ook in de roosvensters van oude kerken zien we hetzelfde patroon. De tekeningen maak ik bij teksten uit de Bijbel, liederen uit het liedboek en ook andere religieuze teksten, zoals van Hildegard van Bingen en Franciscus van Assisi. Om te beginnen wordt de cirkel in een aantal gelijke delen verdeeld. Het aantal heeft te maken met de inhoud van de tekst: bv in Matheus 5 zijn 8 zaligsprekingen, de cirkel wordt in 8 verdeeld. Bij de eerste verzen van Genesis 1 waarin de chaos gebroken wordt door het licht, is de cirkel in 11 gedeeld, een chaosgetal. Verder zoek ik naar symbolen. Vanuit het middelpunt volgt de tekening de tekst. Het is een meditatieve bezigheid, maar je leert ook dat je een weg die je eenmaal ingeslagen bent, moet blijven volgen.
Nu we kunnen beschikken over een groot scherm wil ik op 5 maart bij elke lezing, lied of gebed een mandala laten zien. Chiel Spaans wil ook op deze zondag spelen, zodat we met elkaar een aantal liederen kunnen zingen. Het is mogelijk om na de dienst nog wat uitleg te geven. Van harte welkom!