Diverse kerkgenootschappen en oecumenische organisaties herdenken 500 jaar reformatie. Ook de Protestantse Kerk viert en herdenkt, deels samen met, deels naast hen, van 31 oktober 2016 tot 31 oktober 2017 het vernieuwingsproces dat kerk en wereld fundamenteel heeft veranderd.

0152De Protestantse kerk organiseert tal van activiteiten. De start is een bijeenkomst in de Oude Lutherse Kerk aan het Spui in Amsterdam, gevolgd door een estafette door het hele land. Het jubileumjaar wordt afgesloten met een slotviering in de Dom in Utrecht.

“Een jubileumjaar daagt uit om in een spiegel te kijken. Waar staan wij voor? Vijfhonderd jaar geleden poneerde Maarten Luther zijn 95 stellingen. Op gedreven wijze liet hij weten wat hij geloofde, wat hij van de kerk en gelovigen verwachtte. Ik wens gemeenten en gemeenteleden toe dat zij het jaar zullen gebruiken om hartstochtelijk het gesprek aan te gaan over wat er in hun ogen in kerk en geloof wezenlijk toe doet”, aldus ds. Karin van den Broeke, preses van de Generale Synode.

Tijdens het jubileumjaar worden in een maandelijkse estafette twaalf thema’s belicht. Zoals dwars durven zijn, roeping en beroep en vrijheid van een Christenmens. In elke provincie gaat het er anders aan toe.

Ter voorbereiding is het boekje “Amuse” verschenen (beschikbaar bij ondergetekende). Op zaterdag 17 september vindt de presentatie plaats in de Grote of Barbarakerk te Culemborg.

In de volgende kerkbladen en op deze site, zal hier verder aandacht aan worden geschonken. Zie ook: www.500 jaarprotestant.nl/amuse

Herman de Bokx