Engelen heeft Geplakt, Gevuld en Gedeeld :-)!

Afgelopen zondag 14 november, onder het oog van een snorrende tv-camera van KRO/NCRV, knutselden kinderen uit Engelen en omstreken, samen in totaal zo’n 34 dozen bij elkaar. Dit jaar ook weer voor kinderen in vluchtelingenkampen op Lesbos.

Gevuld met schoolspullen, speelgoed en toiletspullen die in de afgelopen week al waren ingezameld en ingekocht. Ook vanuit het dorp was er een gulle respons: er werden nuttige spullen aangeleverd en zondag kwamen er ook nog wat fraaie kant-en-klare geschenkdozen aan de kerkdeur. Niet alleen gebracht door kinderen, maar ook door meelevende volwassenen! Opvallend was dat er steeds werd bijgezegd: ‘het zijn allemaal nieuwe spullen!’ En dat is ook fijn, want zeg nu zelf, dat wil je zelf toch ook t liefst (voor je (klein-)kind)?

Ds. Marloes had het knutselfestijn onderdeel gemaakt van de zgn. ‘Kliederviering’ (kids basisschoolleeftijd*): een liedje, filmpje en verhaal in de kring, daarna knutselen en vullen van de dozen, gevolgd door een ‘high tea’ (high choco) voor de kids. Er waren allerlei – ook zelf gebakken – lekkernijen bij. Smullen dus!

Het is echt niet altijd gemakkelijk om een prachtige doos, gevuld met mooie spullen weg te moeten geven… En dat in een tijd waarin onze kids juist uitkijken naar cadeautjes… Maar Marloes vertelde erbij dat als je iets voor een ander doet, je dat eigenlijk ook voor God doet en dat is dan weer bijzonder om te weten. Hier en daar hadden kinderen er zelfs een boodschap, groet of lieve, zelfgeschreven, brief bijgedaan voor een leeftijdsgenootje verderweg. Goed en knap gedaan dus allemaal!

De dozen zijn afgeleverd op een regionaal inzamelpunt, dit keer in Uden. De diaconie – een ‘Open Kerk’ in het dorp – neemt de verzendkosten voor haar rekening. En zo is deze aktie hier dan weer tot een goed einde gebracht: wij wensen veel kinderen geluk ermee! Iedereen met een goed gevoel naar huis, want: van delen word je rijker!

Bedankt alle gulle gevers en graag tot volgend jaar. Dan in de herfstvakantie! 🙂

*Kliedervieringen zijn er voor kids van de basisschoolleeftijd; jongere kinderen zijn in overleg welkom, oudere kinderen zijn welkom als hulpleiding!

Marloes en Carina