In de maanden april en mei werkt de Protestantse Gemeente Engelen samen met het Vicki Brownhuis in Den Bosch (VBH) ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan. Dit gebeurt o.a. door een expositie van gedoneerde schilderijen, die t.b.v. VBH aan de hoogste bieders worden verkocht.

In 2022 bestaat het Vicki Brownhuis, centrum voor leven met en na kanker, dertig jaar. Het centrum is er voor volwassenen en kinderen met kanker, hun naasten en nabestaanden. Gastvrijheid, een luisterend oor, lotgenotencontact, informatie en (creatieve) ontspanning zijn de belangrijkste succesfactoren, die helpen om het leven met en na kanker op eigen wijze weer in te vullen. Kunst kan daarbij op vele manieren helpen. Het biedt afleiding, troost en inspiratie.

Gedurende het jubileumjaar zijn er diverse evenementen. Zo staat de gehele maand april in het teken van de kunst. In samenwerking met het Grafisch Aterlier Den Bosch is de expositie ‘Op Glad IJs’ te zien. De kunstmaand start op zaterdagmiddag 9 april met een kunst- en boekenmarkt. Vrijwilligers, betrokken gasten en enkele kunstenaars laten zien hoe zij met kunst bezig zijn. De volledige opbrengst is bestemd voor de bekostiging van meer creatieve workshops en kunstactiviteiten voor de gasten van het Vicki Brownhuis.

Onze kerk verbindt zich gedurende de maanden april en mei aan het Vicki Brownhuis en andersom: op 8 mei aanstaande zal het Vicki Brownhuis een bijdrage leveren aan een themadienst o.l.v. Ds. Marloes Meijer.

Enkele kunstenaars uit onder andere Engelen *), hebben schilderijen gedoneerd die bij opbod worden verkocht. Deze schilderijen zijn van begin april tot en met 8 mei te bewonderen in de Protestantse kerk in Engelen. Daarna zijn zij tot eind mei te zien in het Vicki Brownhuis. Op beide locaties kunt u een (anoniem) bod uitbrengen op het schilderij van uw keuze.

Hoe gaat het bieden. In de kerk wordt u gastvrij ontvangen en kunt u rustig bieden op een schilderij naar keuze. Bij elk schilderij is er een biedingslijst en biedingsbon. Die biedingslijst geeft het laatst uitgebrachte bod anoniem aan. Op een biedingsbon noteert u uw persoonlijke gegevens, die u deponeert in een ‘biedingsdoos’. Begin juni kan er zo contact met u worden opgenomen, als u ’t hoogste bod heeft uitgebracht.

Waar en wanneer

In de Protestantse kerk in Engelen:

• 2 april t/m 8 mei bekijken expositie en bieden op gedoneerde schilderijen:
    • Tijdens open inloop op donderdagmiddagen van 14:30 – 16:00, Kerkhof 3, Engelen
    • Of na telefonische afspraak: (Carina Harms 06 42440153)
    • Deelnemers aan de vieringen of andere activiteiten in de kerk kunnen erna de schilderijen bekijken en desgewenst een bod uitbrengen
  • 8 mei themaviering om 10.30 uur waaraan het Vicki Brownhuis een bijdrage levert.

In het Vicki Brownhuis in ’s-Hertogenbosch:

• 9 april Kunst- en boekenmarkt van 13:30 -17:30, Aartshertogenlaan 469, Den Bosch
  • 10 t/m eind mei bekijken expositie en bieden op gedoneerde schilderijen:
    • Tijdens open inloop van maandag t/m vrijdag
    • Zie de website van het VBH voor actuele informatie over openingstijden

Beide locaties zijn rolstoeltoegankelijk en er is een invalidenparkeerplaats aanwezig.

*) Gedoneerde schilderijen zijn:

Twee portretten: Joke Hanegraaf (ingelijst 52 x 52)

Landschap: Joke Hanegraaf (60 x 90)

Zeezicht: Marlice van den Oord (150 x 50)

Yellow and Green: Toon Wonders (50x 60)

Koeien: Toos Lucas (60 x 90)

Brabants Landschap: Marjan Wijns (120 x 60)