“Wat verwachten we eigenlijk, als we wekelijks een kaarsje aansteken in de kerk, als we elke dag een vakje van onze adventskalender openen?” Tijdens de cursus ‘Vieren’ werd die vraag gesteld door de deelnemers. Advent werd een vaag feest gevonden. “Jawel, we verwachten dat het kerst wordt. We kijken uit naar 25-12: het eten, de (hopelijk) gezelligheid en warme sfeer. En in de kerk vieren we de geboorte van het Christuskind in goede harmonie. Maar dat kan toch niet alles zijn?”

Gelukkig ís dat ook niet alles. Want hoewel iedereen een goed kerstfeest is gegund, mogen we van ons geloof wel méér verwachten.

Over het belang van advent schreef Marloes een column, die ook gepubliceerd is op theologie.nl. Lees hier verder.