Op woensdag 18 maart 2015 waren wij in ons kerkgebouw getuige van een wel zeer bijzondere en feestelijke huwelijksvoltrekking. De -die dag 80 jaar wordende!- bruidegom Jan Geevers, actief lid van onze gemeente, gaf het ja-woord aan zijn eveneens kerkelijk betrokken bruid Thea Bos, uit Putten. De kerk was gevuld met blije mensen en er was met moeite een vrij plekje te vinden.

IMG_4302   Bruiloftsstoet

Onder feestelijk klokgebeier kwamen Jan en Thea, begeleid door een stoet volgers, het kerkgebouw binnen. Nu komen huwelijken in de kerk vaker voor; maar als het een burgerlijk huwelijk betreft, waarbij de ambtenaar van de burgerlijke stand niemand minder is dan ons eigen gemeentelid Yvonne Klerk, dan is het feest compleet!

Speciaal voor de gelegenheid was Yvonne beëdigd als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. En hoewel ze benadrukte dat kerk en staat gescheiden waren, -en zij vandaag in dienst was van de laatste-, nam ze de aanwezigen vlot mee in een interessante tour door de eeuwenoude geschiedenis van de kerk en haar inrichting.

KaarsenkroonZo vertelde ze trots over de pas gerestaureerde preekstoel, het doopvont, de luidklok en niet te vergeten de net gereed gekomen kroonluchter, die Jan met zoveel enthousiasme altijd mee had helpen poetsen. Ondanks zijn tegenstribbelen had de restauratiecommissie toch besloten deze luchter te laten conserveren. Jan was, evenals vele anderen, desalniettemin blij met het resultaat: een blinkende kroon met -nu nog- echt brandende kaarsen!

IMG_4311   IMG_4357

Daarna kwam de ware reden van ons samenzijn aan de orde: niet alleen wist Yvonne veel te vertellen van kerkgebouw en inrichting, ook bleek dat ze zich wezenlijk had verdiept in levensloop en achtergrond van bruid en bruidegom. Na een buitengewoon onderhoudende, -bij tijd en wijlen zelfs hilarische- en ‘goed onderbouwde’ toespraak (zoals het een jurist betaamt), volgde de sluiting van het huwelijk, met ja-woord en ondertekening. En natuurlijk ook met verjaardagsfelicitaties voor de kersverse 80-er! Yvonne had speciaal voor Thea hiermee gewacht tot na de huwelijkssluiting: nu kon ze Thea immers met haar 80-jarige echtgenoot feliciteren! Op muzikale wijze werd de plechtigheid afgerond met de uitvoering van “Jesus, Joy of Man’s Desiring” door organist Chiel Spaans.

Onder de stralend brandende kaarsenkroon, schreed het gelukkige bruidspaar de kerk uit. Dezelfde middag werd in de Andreaskerk te Putten het huwelijk kerkelijk bevestigd door de dominee uit betrokken gemeente en onze eigen predikant Ds Roel Knijff. We kijken terug op een buitengewoon huwelijk, op een buitengewone dag, door een buitengewone ambtenaar: Jan en Thea, van harte gefeliciteerd met jullie geluk!

(vrij naar het artikel in Kerkblad Samen van) Ans Vermeijden

foto’s Carina Harms/Kees Wiechers