Tijdens “Muziek op Zondagmorgen” van 26 januari schotelde gitarist Enno Voorhorst het publiek een zuidelijk programma voor. Bijzondere muziek en erg mooi gespeeld.

Enno Voorhorst, 260114, (AAMV)

Cancion del Emperor van Narvaez, gebaseerd op het chanson “Mille Regretz” van Josquin des Prez, vormde een prachtige opening van het programma. Heel oude (16e eeuw) en verstilde muziek.

Daarna nam Enno ons mee naar de warme klankenwereld van Villa Lobos. Wat een mooie harmonieën zitten er in die muziek. Hij speelde van hem Preludio 5, 3 en 1 en liet zo een muzikaal zonnetje in de kerk schijnen. Dat Preludio 3 opgedragen is aan Bach kon je in de melodielijnen duidelijk horen.

Villa Lobos was een groot bewonderaar van Barrios Mangoré, een gitarist van wie nog steeds nieuwe muziek opduikt. Enno vertelde dat Barrios Mangoré veel rondreisde en bij allerlei mensen logeerde. Daar liet hij dan nog wel eens een stuk muziek achter als cadeautje. Dat deze cadeautjes heel bijzonder waren heeft Enno laten horen.

Koyunbaba van Domeniconi vormde het slot van het programma. In dit werk wordt de wereld van de pelgrim in klank omgezet. De zoektocht, worsteling en de blijdschap bij het bereiken van het doel waren allemaal te horen.

Enno speelt op een heel bijzondere gitaar. Het ontwerp van deze gitaar is rond 1930 in Spanje ontwikkeld. Het klankgat van de gitaar zit veel dichter bij de hals dan gewoonlijk. Daardoor zit de hand bij het aanspelen van de snaren niet voor het klankgat (zoals gewoonlijk) en komt de klank van de gitaar veel beter naar de luisteraar toe. Alle lijnen in het gitaarspel waren heel duidelijk te horen, hoe zacht Enno ook speelde.

Enno Voorhorst, 260114, (AAMV)Het kerkje in Engelen zat bomvol en toch kon je tijdens dit concert een speld horen vallen. Ik denk dat ik wel mag stellen dat iedereen er bijzonder van genoten heeft!

Els Althuizen

Voor wie het concert gemist heeft; al eerder heeft Enno Voorhorst opgetreden in onze kerk (2009). Klik voor een opname hiervan op Youtube.

Eerdere aankondiging van het concert: Muziek op Zondagmorgen: Warm zuidelijk winterconcert!

Enno Voorhorst (kimjun_su)

De bekende gitarist Enno Voorhorst is weer te gast in onze kerk. Deze morgen kunnen we luisteren naar diverse werken van zuidelijke componisten.

Het programma ziet er als volgt uit:

L. de Narvaez (Spanje, 1510-1555) – Cancion del Emperador

H. Villa-Lobos (Brazilie, 1887-1959) – Preludio 5, Preludio 3  (hommage a Bach) en Preludio 1

A. Barrios Mangoré (Paraguay, 1885-1944) – Vals Tropical, Julia Florida en Vals opus 8 nr. 3

C. Domeniconi (Italie, *1947) – Koyunbaba opus 19

Warm aanbevolen en van harte welkom!

Joeke Wiechers en Carina Harms