Vakantie 2014: Avondmaal in Klein-Azië. Op het terras van het Sint John’s Café in Selçuk (Turkije), genietend van heerlijke koffie, raken wij in gesprek met uitbaatster Doris Değirmenci en een aantal Engelse gasten. Over de toestand in de wereld en de diverse stromingen in het mohammedanisme. Maar ook over het protestantisme. Want in Selçuk, vlakbij Efeze, wonen praktiserende protestanten. Elke zondagmorgen is er een dienst in het Turks.

Op zondagmiddag worden de bezoekers in het Engels toegesproken door voorganger Mike Martin van deze Selçuk Ephesus Christian Fellowship. Naar de kerk dus, in Turkije.

Opvallend was de gastvrije ontvangst. Iets te drinken vooraf, voor de liefhebbers een maaltijd na afloop. Ongeveer 50 bezoekers: Zweedse studenten, toeristen, Engelstalige Turken en in Turkije woonachtige Europeanen.

Een dienst, gekenmerkt door veel gebed, het samen vieren van de maaltijd van de Heer en een evangelische toespraak. Maar ook het verslag van praktische hulp, geboden aan de nabestaanden van de mijnramp in Soma (niet al te ver van Selçuk), waar 302 doden werden betreurd.

Wij waren onder de indruk van het prachtige doek van het laatste avondmaal, dat als wandversiering in het kerkzaaltje domineerde.

Laatsteavondmaal

Op dit doek staat, vrij vertaald uit het Turks, de tekst:

Om God te herkennen

Hem te aanbidden

En te introduceren

zijn wij hier

God

om lief te hebben

mensen

om lief te hebben

Met het bezoeken van deze dienst, zo dicht bij het Bijbelse Efeze, voelden wij ons een beetje Paulus. Niet als zendeling, maar als reiziger door Klein-Azië.

Frits Kool