Op 19 maart jl. hebben we met een aantal gemeenteleden meegedaan aan de jaarlijkse zwerfafvaldag (feitelijk: ochtend). De vuilniszakken die wij vulden waren goed voor een opbrengst van €252,50. Dit bedrag heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch onlangs overgemaakt aan de diaconie. De zwerfafvaldag snijdt aan 2 kanten: ons dorp wordt weer schoon en het levert ook nog geld en gezelligheid op. Want na het inleveren van de vuilniszakken is er tijd voor koffie, een broodje en even napraten. (Foto’s, zie hieronder).

Al meerdere jaren trekken we op deze dag op met de katholieke parochie. Het bedrag dat wij bij elkaar prikten komt ten goede aan de Vastenactie. De vastenactie is een rooms-katholieke stichting die, op initiatief van kardinaal Alfrink in 1961, al ruim 40 jaar opkomt voor de allerarmsten. De vastenactie vraagt mensen in de periode tussen carnaval en Pasen even te minderen voor een ander.

Dit jaar is ervoor gekozen om tijdens de vastenactie een project te ondersteunen van de Stichting Solidair met India, gevestigd in de Norbertijnen Abdij van Berne te Heeswijk. Het gaat om hulp aan de Godavarikolonie in het Indiase Wayanad district. Dit project is uitgezocht door de parochies van onder meer Heeswijk, Dinther, Berlicum, Bokhoven en Engelen. Het is het derde achtereenvolgende jaar dat dit project ondersteund wordt. Er is al veel bereikt. Er zijn huisjes gebouwd, waterputten en toiletten aangelegd en er is een geitenfokkerij opgezet. Met de opbrengst van de vastenactie worden deze projecten verder gerealiseerd. Voor meer informatie over dit project kunt u terecht op www.solidairmetindia.nl.

Hartelijk dank aan allen die hebben bijbedragen aan deze dag!

De diaconie, Gebke Vermeijden

Engelerhart, kloppend hart! Niet alleen de kantine van FC Engelen was al open om 7.30 uur, ook de beheerder van het Jenaplein gooide al vroeg zijn deuren open.IMG_6896-2

De jaarlijkse Zwerfvuilactie startte weer vanaf deze plaats. De Gemeente organiseerde dit alweer voor de tiende keer. Voor Engelen en Bokhoven deden niet alleen de gezamenlijke kerken mee, maar ook een groep uit Bokhoven, twee kastelen, het kadekoor en FC Engelen. Ieder had zo zijn eigen motivatie om mee te doen.

Zwerfvuil 1601Zwerfvuil 1602

Maar niet alleen het schoonmaken van Engelen motiveert, maar zeker ook dat iedere aangemelde groep een financiële aanmoediging van de Gemeente krijgt. Bij de kerken was dat bedrag dit jaar bestemd voor de vastenactie onder het motto: ‘even minderen voor een ander’.
Uit de woorden van de wijkmanager bleek dat er dit jaar een heel erg gemotiveerde groep bezig was geweest! En dat er nog nooit zoveel zakken vuil zijn opgehaald als dit jaar!

Zwerfvuil 1603 Zwerfvuil 1604

Naast al het weggeworpen afval, groot en klein, worden er ieder jaar ook verloren zaken gevonden. Dit jaar was dat een Mexicaans paspoort in goede staat gevonden… Het is overgedragen aan de politie.

Natuurlijk was Wil Kivits weer aanwezig met zijn invalidekar, met maar liefst 2 zakken: een apart voor plastic en flessen in zijn mand, de andere voor het restafval. Bravo!
Als afsluiting kon iedereen genieten van een heerlijk pistolet van Plus Mulder, en daarbij de ervaringen uitwisselen.
Iedereen hartelijk dank en tot volgend jaar!

Dirk Huisman