Voor de zoveelste keer fietsten wij de Vastenaktie tocht. Bijna alle weersomstandigheden hadden wij in de afgelopen jaren al meegemaakt: harde wind, buien, kou, zonnig lenteweer etc. Maar op 5 april jl. voegden wij aan dit rijtje toe: windstil, rustig en mild voorjaarsweer. Het was een waar genoegen.

Bij de Vastenaktie tocht kun je kiezen tussen wandelen en fietsen over afstanden van 25 en 40 kilometer. Na de start bij de Matrixschool in Engelen fietsten wij 25 kilometer door het tuinbouwgebied ten westen van ons dorp. Een glazen stad met bloemen, planten en tomaten, maar ook open velden met asperges en kwekerijen van planten, heesters en kleine bomen. En de tocht voerde natuurlijk langs pastorieën, parochiekerken, gemeenschapshuizen, patronaatsgebouwen en parochiezalen. Als protestanten van boven de rivieren kregen wij een bijzondere indruk van het rijke roomse leven beneden de rivieren. Leeglopende kerken? Geen vrijwilligers? Niets van te merken. Bij iedere stempelpost (en dat zijn er langs de volledige route in totaal 10) kwamen wij in gesprek met gemotiveerde vrijwilligers, die klaar stonden met koffie, soep, versnaperingen en een bemoedigend woord. Bij de hoofdstartplaats in Nieuwkuijk waren producten uit de derde wereld te koop. Dat bepaalde ons bij de extra aandacht die het dekenaat Waalwijk, Heusden en Zaltbommel vroeg voor ‘Grote klasse(n) in India’. Oud-Pastoor Jesudoss van de parochies Vlijmen en Haarsteeg helpt nu te investeren in de opleiding van jongeren in Rameshwaram. Gelet op het flinke aantal wandelaars en fietsers zal er heel wat sponsorgeld bij elkaar gesprokkeld zijn op deze vriendelijke voorjaarsdag.

Frits Kool