‘Moedertje Pane, de blozende bakkersvrouw’

DSC_0137

Lang geleden leefde er een blozende bakkersvrouw in een klein Russisch dorpje. Ze heette Pane. Maar niemand noemde haar Pane of mevrouw Pane of zelfs bakkertje Pane; overal in het dorp stond zij bekend als Moedertje Pane, omdat iedereen haar zo aardig en hartelijk vond… en zo gaat het verder, terwijl moedertje Pane uitkijkt naar Jezus, die maar niet komen wil. Of toch?

Afbeelding 7Het verhaal, gebaseerd op ‘Vadertje Panov’ van Leo Tolstoi, werd half december 2012 verteld en gespeeld in ons Protestantse kerkje door Suze, Wessel, Elisa, Willem, Jules, Wouter, Floris, Frits, Kees-Jan, Sterre, Hidde, Mirthe, Jeanine, Iris en Leo.

Ondersteund door een fraai decor en ja, het sneeuwde in de kerk.

Een overvolle kerk luisterde ademloos mee. Ouders, opa’s, oma’s, buurkinderen en andere belangstellenden genoten van het verhaal en het zingen van bekende kerstliederen. Na afloop wisten de volwassenen hun plek: de kerk werd omgetoverd tot een ontmoetingsplek waar eerst de kinderen aan de warme chocola gingen en zich het kerstbrood lieten smaken. Daarna waren de volwassenen aan de beurt. Een waardevolle traditie!

Afbeelding 9

Dirk Huisman