Groeten uit Amsterdam

Deze week ontvingen we – dank daarvoor! – de prachtige uitnodiging voor de kerkdiensten en bijeenkomsten die er weer in het mooie kerkje van Engelen worden gehouden rond kerst 2013.

Op de voorzijde zoals altijd een prachtige foto, naar ik aanneem van Kees Wiechers: het kerkje in de steigers. Door deze foto kwam de gedachte bij me boven hoe groot de overeenkomsten zijn tussen Engelen en Amsterdam. Nu we een ruim een half jaar weg zijn uit Engelen is het misschien aardig om daar eens naar te kijken, in plaats van naar de vele veranderingen die een verhuizing altijd met zich meebrengt.

Net als in Engelen wandelen we op zondag meestal naar de kerk, zij het nu naar de Westerkerk. En zoals in Engelen de kerkklok vaak luidde als we op weg waren, zo is dit nu ook het geval. Het klokje in Engelen is gegoten door Hemony en dat is ook het geval bij het merendeel van de klokken en klokjes die in de Westertoren hangen. Natuurlijk is de Westerkerk veel groter, maar de Oude Lambertus is ouder!

Bij binnenkomst van de kerk krijg je de liturgie aangereikt en ook daar is er een overeenkomst met Engelen. Op de voorkant van de eenvoudige op een gevouwen A-viertje geprinte liturgie staat een lijntekening, zoals we dat in Engelen ook vaak doen. De tekening in Amsterdam is een mooie tekening van Rembrandt. Verschil moet er zijn. Bij binnenkomst is het orgel al te horen.

Westerkerk

Muziek speelt een grote rol in de Westerkerk, maar dat is in Engelen toch ook wel het geval. Zijn het daar vooral de bijzondere diensten; in Amsterdam kennen we de cantatediensten. En beide kerken kennen, niet onbelangrijk, een goede organist.

We voelen ons best thuis in de Westerkerk. Anders dan soms gedacht, is er geen sprake van grote nadruk op vernieuwing en experiment. Het een gewone protestantse kerk die op zondag enkele honderden kerkgangers kent. We ervaren de diensten als verzorgd en de preken blijven dicht bij het Bijbelverhaal dat gelezen is. Ik heb nog niet in de kanselbijbel kunnen kijken en weet niet of die even mooi is als die in Engelen, die toch een mooie eigen geschiedenis heeft.

Kortom: we voelen ons prima thuis in Amsterdam en in de Westerkerk, al blijft Engelen een hele goede herinnering. En inderdaad: ook de Westerkerk staat in de steigers en dat zal voorlopig wel blijven. Een kerkgebouw, en zeker een historisch monument, vraagt nu eenmaal om veel onderhoud.

Een hartelijke groet uit Amsterdam van ons beiden,

Kees van Grootheest,

december 2013