Op zaterdag 9 maart was het absoluut geen lekker lenteweer. De regen kwam met bakken uit de hemel en daarom was het genoegen extra groot om te constateren dat er nauwelijks afmeldingen waren van de 35 deelnemers die meededen aan de actie zwerfafval. Het is fijn om te weten dat Engelen zoveel hulpvaardige mensen telt!

Na een korte toespraak van wethouder Schouten op het Jenaschoolplein gingen we van start. Gewapend met een prikstok, een reflecterend hesje en vuilniszak gingen we de strijd aan met het zwerfafval. Na afloop waren de broodjes en de warme “kantine” hard nodig om weer even bij te komen. Leo en Dirk, hartelijk bedankt voor deze fijne verzorging!

Ik wil alle deelnemers heel graag bedanken. Een kleine twee uur vuil prikken heeft voor de ontvangende partijen toch een leuk bedrag opgeleverd (75 euro per deelnemende partij, 7 euro per deelnemer).

Namens de kerk stonden er 20 mensen op de lijst. Dit zorgt er voor dat het weeshuis Immanuels Haven in Zuid-Afrika via de diaconie een bedrag gaat ontvangen van 215 euro. Dit wordt aan de scholing van de kinderen besteed. Klik op www.immanuels-haven.org

Namens de stichting SNF/Bahay Aurora stonden er 15 mensen op de lijst. Hier krijgt het tehuis Bahay Aurora op de Filippijnen 180 euro voor. Dit bedrag zal voornamelijk ten goede komen van de voeding van de kinderen. Klik hier op www.bahayaurora.nl. Namens de kinderen van Immanuels Haven: baie dankie en namens de kinderen van Bahay Aurora:  Salamat-po!

Astrid van Diepen-Vink

Diaconaal medewerker

Actie zwerfvuil

Hoewel het aantal zakken dat is opgehaald mij niet bekend is, kan er in schoon Engelen en Bokhoven worden gesproken van een succes. Vier groepen voor verschillende doelen zorgden onlangs voor een drukte op het Jenaplein van het Engelerhart. Waar normaal mensen langzaam binnen druppelen, was zaterdag 9 maart iedereen startklaar toen wethouder Schouten zijn openingswoorden sprak. Twee groepen gingen direct in Engelen aan het vuil rapen en terwijl zij zwerfvuil vergaarden, werd er indirect geld verdiend voor de diaconie van de Protestantse Kerk Engelen (Immanuels Haven) en voor de Stichting Bahay Aurora. Tot op de draad doorweekt deed men zijn arbeid.

Ook in Bokhoven werd geraapt en later sloot FC Engelen aan. Deze kinderen en hun ouders hadden al flink wat regen gehad voor zij daadwerkelijk startten. Na afloop was er op het Jenaplein koffie en limonade en een pistolet. De locatie Jenaplein was bijzonder geschikt omdat deze gelijkvloers is en ook een van de deelnemers die rolstoelgebonden is zich bij ons kon voegen. De catering (in eigen beheer) werd mogelijk gemaakt door de Gemeente ’s-Hertogenbosch, waarvoor dank. Voor meer mooie sfeerfoto’s van Wim Roelsma, verwijs ik u naar de Tweeterp en http://www.tweeterp.nl/177-schoner-engelen en http://www.tweeterp.nl/fotogalerij/category/54-2013.

Dirk Huisman